בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים כיום חברות, ארגונים ואנשים משקיעים מאמצים ומשאבים עצומים כדי להופיע במיקומים הראשונים בתוצאות החיפוש בגוגל ובשאר מנועי החיפוש, וכדי לזכות בחשיפה רחבה ברשתות החברתיות.
עם זאת, לעתים מופיעים במיקום גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל לאו דווקא בהקשר חיובי. לכן, אין זה פלא כי בשנים האחרונות ניהול מוניטין ברשת הפך למקצוע מבוקש, ועסקים רבים זקוקים לשירות ניקוי אזכורים שליליים כדי לחזק את המותג וליצור נכס דיגיטלי בעל מוניטין חיובי.
מי צריך לדחוק אזכורים שליליים מרשת האינטרנט?
כל אדם וכל עסק מעוניינים לדאוג לשמם הטוב, לרושם חיובי ולתדמית נקיה בעיני אחרים. המוניטין החיובי הוא קריטי עבור כל אחד ואחת, לאנשים פרטיים, למפורסמים וכמובן לחברות ולארגונים. מאחר וכל המידע על בני אדם ועסקים נשמר במנועי החיפוש השונים, ובראשם גוגל הנחשב למנוע החיפוש הגדול והפופולרי ביותר, די באזכור שלילי אחד המופיע בראש תוצאות החיפוש על מנת לפגוע בתדמית האדם או העסק, ולגרום לנזקים חמורים שונים, לרבות הפסד כספי, פגיעה במימוש הפוטנציאל האישי או העסק, נטישת לקוחות, ביטול הזמנות וכיוצא בזה.
ישנם אזכורים שליליים המחייבים אתכם להתייחס לנושא ברצינות, כאשר אתם מחפשים בגוגל את השם שלכם או של העסק שלכם והנכם מגלים אזכורים שליליים עליכם לפעול במהירות ובמיומנות כדי להיפטר מהם. חשוב לציין כי ברוב המקרים לא ניתן למחוק אזכורים שליליים מהרשת, אך יש שיטות מתקדמות לניקוי האזכורים השליליים ברשת, עדיף כמובן בעזרת חברה מקצועית המתמחה בכך.
כדי להבין איזה אזכורים שליליים עשויים להופיע ברשת אנו מציגים בפניכם מספר דוגמאות שכיחות לתופעה:
- ביקורת שלילית על מוצר או שירות שנרכש בעסק שלכם.
- חוות דעת שלילית על העסק, על איש מקצוע או על אדם פרטי.
- כתבה שלילית המופיעה באתר חדשות מסוים.
- תוצאות שליליות מאתר תקדין (אתר ייעודי לתיעוד פסקי דין)
- דיונים שליליים תוך אזכור שלילי נגדכם בפורום מקצועי.
- ביקורת שלילית נגד אדם, מוצר או עסק מסוים בבלוג.
- תוכן מעליב ופוגעני שנועד להכפשת שמכם או שם המותג שלכם.
כדאי לדעת כי ניהול מוניטין ודחיקת אזכורים שליליים מהרשת לא בהכרח עוסקת רק בתוכן מעליב ובאזכורים שליליים. ישנם מקרים בהם מעוניינים להסתיר מידע מעברכם, למשל תמונה שפורסמה בעבר בפורטל חדשות או ברשת חברתית בה אתם נראים שתויים ורוויים באלכוהול, תמונה חושפנית העשויה להותיר רושם רע בקרב לקוחות פוטנציאליים, שותפים עסקיים, יועצי השמה ומראיינים לעבודות חשובות.
כך לדוגמה, יתכן ואדם המוזמן לראיון עבודה חשוב וקריטי עבורו שיכול לסייע לו בקריירה, חושש שהמראיין יגלה תיעוד בגוגל על אורח חיים פרוע בעברם, גוף מלא קעקועים וכדומה. לכן, הוא מעוניין לנקות מהרשת אזכורים שליליים ולא לקחת סיכונים מיותרים או לגלות כי תמונה מהעבר גרמה לו לפספס את משרת החלומות.
הסרת אזכורים שליליים
חברה מקצועית לניהול מוניטין חיובי ואיכותי ברשת מסוגלת להציע מגוון פתרונות יעילים ואפקטיביים להסרת אזכורים שליליים המופיעים בגוגל, במנועי חיפוש אחרים, ברשתות החברתיות, בפורומים, בבלוגים ובאתרים גדולים. עם זאת, חשוב לזכור כי לא ניתן למחוק לגמרי את האזכורים השליליים מאחר וגוגל זוכר הכל. לכן, כאשר מדברים על הסרת אזכורים שליליים למעשה מתכוונים לדחיקת האזכורים הלא מחמיאים מהדף הראשון או השני לדפים שאף אחד לא מגיע אליהם.
מחקרים רבים בנושא התנהגות הגולשים בגוגל וכיצד אנשים מחפשים מידע הוכיחו כי למעלה מ-90% מהגולשים המבצעים שאילתה מסוימת, יבדקו רק את התוצאות בעמוד הראשון ולא יטרחו לבדוק תוצאות המופיעות בעמוד השני, השלישי וכך הלאה. לכן, במקביל לדחיקת האזכורים השלילים למיקומים לא רלוונטיים, יש להעלות גם תוכן חיובי כדי לחזק ולשפר את המוניטין, זו פעולה מורכבת המחייבת ניסיון וידע עשיר, ופעולת דחיקת האזכורים השליליים עשויה לארוך זמן רב כיוון שיש לבצע קידום על מספר ביטויים, בדרך כלל יותר מ-10 ביטויי מפתח.
ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן להסיר את האזכור השלילי, זו משימה מורכבת ואחוזי ההצלחה שלה משתנים בהתאם למקרה. כדי להסיר את האזכור השלילי יש לפנות למנהל האתר בו מופיע האזכור השלילי, מנהל האתר לרוב יבצע בדיקה כדי להבין האם הבקשה שלכם מוצדקת, אך לא תמיד הוא ישתף פעולה עמכם.
לעתים כדאי לפנות לאדם שפרסם ביקורת או חוות דעת שלילית נגדכם או נגד מוצר או שירות מסוים שאתם מספקים, ובאמצעות מו"מ ושיחה מעמיקה כדי לפתור את הבעיה ולשנות את דעתו, ניתן לשכנע אותו להסיר את האזכור השלילי. למעשה, הסרת אזכורים שליליים על יד המפרסם עצמו היא אחת השיטות היעילות והאפקטיביות ביותר למחיקת ולהסרת אזכורים שליליים, זו שיטה יעילה בעיקר אם עליכם לפנות לבלוגר, למנהל פורום או לאדם פרטי שפרסם על דעת עצמו את האזכור השלילי נגדכם.
הדחקת אזכורים שליליים
כדי לדחוק אזכורים שליליים מומלץ לפנות לחברה מקצועיות לקידום אתרים, לפרסום באינטרנט ולניהול מוניטין. חשוב לבדוק מהו הניסיון של החברה בתחום, כיצד היא מסוגלת לסייע לכם, איזה קשרים יש לה בפורטלים גדולים ומובילים, למשל אתרי חדשות כמו וואלה, Ynet ומאקו. לחברה מקצועית לניהול מוניטין יש שיטות יעילות ומוכחות לדחיקת אזכורים שליליים, ליצירת מוניטין חיובי ולנראות גבוהה ברשת באופן חיובי ואיכותי.
הדחקת אזכורים שליליים מבוססת לרוב על שתי פעולות עיקריות:
- הסרת אזכורים שליליים באמצעות פניה למפרסם.
- דחיקת אזכורים שליליים באמצעות הפצת תוכן חיובי וקידום אזכורים חיוביים אודות האדם, העסק, המותג או המוצר.
כאמור, כדי להסיר אזכור שלילי יש לפנות לגורם שפרסם את התוכן, עם זאת חשוב לגבש אסטרטגיה ולאסוף מסמכים רלוונטיים לחיזוק הבקשה להסרת התוכן הבעייתי, ויש לנהל מו"מ להסרת התוכן הפוגעני. לעתים, אפשר לפצות את המפרסם כדי להניע אותו לפעולה הרצויה למחיקת התוכן השלילי, במקרים אחרים אפשר להוכיח לו כי מדובר בטעות בתום לב, במעידה חד פעמית באיכות המוצר או השירות של העסק וכדומה.
בנוסף, חשוב לפנות למנהל האתר בו פורסם האזכור השלילי, אך כדי לשכנע אותו יש לנהל מו"מ ולהציג ראיות וטיעונים שיגרמו לו להסיר את התוכן השלילי. זו משימה מורכבת ומאתגרת, יש להתאזר באורח רוח, אך חשוב לפעול בכמה ערוצים במקביל כדי לדחוק את האזכורים השליליים במהירות ולמזער את הנזקים לעסק או לאדם פרטי.
ראוי לציין כי במקרים מסוימים אפשר לפנות לגוגל ולדרוש ממנה להסיר או לחסום אזכור שלילי, אך גוגל אינה ממהרת לבצע זאת אלא אם היא מחויבת על ידי צו מבית המשפט, לכן כדאי להשאיר אופציה זו כאחרונה.
דחיקת אזכורים שליליים – פתרונות אפשריים
דחיקת אזכורים שליליים ברשת אפשרית בכמה שיטות יעילות:
- הפצת תוכן חיובי ברשת
- קידום אורגני וממומן
- קידום דף נחיתה
- פתיחת פרופיל עסקי ברשתות חברתיות כמו פייסבוק.
- פתיחת פרופיל לעסק בלינקדאין
- הקמת ערוץ ביו טיוב
- כתיבת תגובות בפורומים
חשוב להפיץ תוכן מקורי, איכותי ומלוטש, בשילוב ביטויי מפתח שאפשר לקדם כדי לדחוק את האזכורים השליליים. כמו כן, מומלץ להימנע ממחיקת תגובות וחוות דעת שליליות בפייסבוק, אך יש להעלות תוכן חיובי, להגיב בנימוס למבקרים, ולהעלות טיעונים מקצועיים בנימה חיובית כדי לשפר את המוניטין ולחזק את המותג. בנוסף, פתיחת ערוץ ביו טיוב והקמת פרופיל עסקי ברשתות החברתיות גורמת לגוגל להציג את המידע בראש תוצאות החיפוש, וכך דוחקים את האזכורים השליליים לדפים פחות רלוונטיים אליהם נדיר שגולש יגיע.
לסיכום, ניקוי אזכורים שליליים כדאי להשאיר לאנשי מקצוע מיומנים. יש לפעול במהירות בכמה חזיתות במקביל, ורק באמצעות שיטות יעילות ומוכחות ניתן לדחוק במהירות את האזכורים השליליים או להסיר אותם לצמיתות.