"התוכן הוא המלך" – כמה פעמים יצא לכם לשמוע את המשפט הזה? האמת היא שהוא כנראה ימשיך להיות רלוונטי עוד הרבה מאוד זמן. אז נכון שתוכן זה לא רק טקסט, ובאתרים היום יש לא פחות תמונות, ממים וכמובן סרטונים, אבל טקסט הוא עדיין התוכן שהכי קל להפיק אותו בעצמכם, וכנראה עדיין התוכן שהכי קל לגוגל לנתח אותו.
הרבה בעלי אתרים מתכננים אתרים יפיפיים עם פונטים שעוצבו במיוחד עבורם ותמונות כותרת מרשימות, אבל נזכרים לכתוב את התוכן המרכזי או לשכור כותב תוכן רק אחרי שהאתר כבר באוויר. לא רק שגולש שנכנס לאתר כזה כנראה לא יישאר בו יותר מדי מכיוון שאתר לא עושה רושם טוב, אלא שמבחינת קידום אתרים תפסידו כאן לא מעט זמן : גם אחרי שתכתבו את כל התוכן ותעלו אותו לאתר, לגוגל ייקח כמה ימים טובים לפחות למצוא אותו ולדרג אותו בהתאם.
לכן, הפתרון הטוב ביותר הוא לאמץ אסטרטגיית בניית תוכן עוד לפני שהאתר עולה לאוויר כבר בשלבי התכנון והסקיצות שלו. הנה חמשת השלבים הכי חשובים בבניית אסטרטגיית תוכן ראשונית :
1.מבנה ויזואלי – היכן בדיוק תמקמו את התוכן באתר? לסוגים שונים של אתרים ישנן דרישות שונות. לדוגמה, באתר חדשותי יהיה לתוכן תפקיד מרכזי בתבנית של כל עמוד. לעומת זאת, באתר קטלוגי או אתר מסחר אלקטרוני, לא תמיד ברור היכן יהיה הכי טוב לשים את התוכן. מעל לרשימת המוצרים? מתחת אליהם? רק בעמודי הבלוג וכך הלאה…
בדרך כלל יהיה צורך למצוא את נקודת האיזון העדינה בין כמות הטקסט שתאפשר לעמודים להתברג בגוגל לבין זו שלא תפגע במראה של האתר. קיימת גם אפשרות "לדחוס" חלק מהתוכן מתחת לחלקים נפתחים, אך באתרים שאינם אתרי מובייל, לא ברור עד כמה התוכן הזה יהיה רלוונטי בעיני גוגל.
2.סוג התוכן וקהל היעד – האם התוכן יהיה שיווקי, אינפורמטיבי, מנקודת מבט אישית או שילוב של כל אלו? לכל קהל יעד יש את התוכן שמתאים אליו, אך צריך להתחשב גם בשלב בו הוא נמצא מבחינת ההמרות במידה וזה רלוונטי. לדוגמה, יש הבדל בין תוכן שיווקי שנועד למכור טלפון סלולרי לבין תוכן שנועד לפרסם שירותי תיקון לטלפונים.
- תקציב – אם אתם לא כותבים את כל התוכן או עושים קופירייטינג inhouse, אתם צריכים לקחת בחשבון שלכל סוג תוכן יש מחיר שונה, כאשר תוכן שיווקי הוא לרוב היקר ביותר. יש חברות תוכן שמבדילות בין תוכן שמיועד לקידום אתרים ובין תוכן באיכות גבוהה יותר. במקרה הזה חשוב שלפחות באתר הראשי, התוכן יהיה באיכות גבוהה יותר וכמה שיותר מדויק. אחרי שתבנו לעצמכם את אסטרטגיית התוכן הכוללת בעזרת שאר הסעיפים כאן, תוכלו לדעת פחות או יותר מהו האחוז מן התקציב הכולל שלכם שיוקדש לתוכן (למרות שסביר להניח שתצטרכו להשקיע בתוכן גם על בסיס חודשי).
5.מילות מפתח ו"שמשות" – עוד החלטה חשובה בנוגע לתוכן שלכם היא עד כמה הוא יהיה ממוקד, ואין כאן הנחות, אתם חייבים לבצע מחקר מילות מפתח כמו שצריך. תוכן ממוקד מדי הוא לא תמיד אידיאלי עבור אתרים חדשים משתי סיבות:
א.אתם עשויים להתמקד בביטויים עם נפח קטן מדי, אבל לאתר חדש חשוב להזרים תנועה כמה שיותר מגוונת על מנת להבין היכן נמצאות נקודות החולשה והתורפה שלו.
ב.קשה לכתוב תוכן עבור מילות מפתח מאוד ממוקדות. לדוגמה, האם עמוד "אולם אירועים במרכז" באמת יהיה כל כך שונה מ"אולם אירועים בצפון"? לפעמיים עדיף לאחד כמה עמודים ביחד ולעשות שימוש חכם במילות המפתח.
אם אתם רוצים לבדוק עד כמה לעומק אתם יכולים להגיע עם הנושאים השונים, אתם יכולים להשתמש ב"שיטת השמשות" כמו שהיו מלמדים אותנו בבית הספר : כל נושא ראשי יהיה מוקף בעיגול ומסביבו יהיו נושאים היקפיים שיקשרו חזרה אליו. אם אין מספיק נושאים שמקיפים כל שמש, יכול להיות שכרגע אתם צריכים לוותר עליה ולאחד אותה עם שמש אחרת עד שיהיה לכם רעיון טוב יותר. כך לא תלכו לאיבוד ותגיעו לעשרות עמודי תוכן שלא תוכלו לעקוב אחריהם.
5.תבניות תוכן מותאמות אישית – זהו עניין טכני, אבל כדאי להתעכב עליו בכל זאת: רובינו משתמשים במערכות לניהול תוכן וספציפית יותר בוורדפרס. עבור רוב האתרים הקטנים והבינוניים לא תצטרכו לעשות שום דבר מבחינת כתיבת תוכן למעט התאמת התבנית. למרות זאת, באתרים מסוימים יהיה לכם קל יותר לעבוד עם סוגי תוכן מותאמים אישית שהן מעין סוגים של תבניות. לדוגמה, תבנית של המלצה על מוצר יכולה לכלול את השדות הבאים:
- שם המוצר
- מתי נקנה
- חוות דעת על המוצר
- ציון כוכב אחד עד חמש
מבנה כזה חוסך לכם את הטרחה לערוך את עמוד המלצות באופן ידני ועוזר לכם לארגן את ההמלצות בצורה טובה יותר.